Laatst was ik aan het mijmeren over de ideale job. En al snel begint een mens te dromen …
Stel je voor dat je elke dag met marketing collega’s mee mag denken over nieuwe producten en dat jij feedback mag geven! ‘Aan wie zouden we dat product best verkopen ? Zouden we het in alle regio’s verkopen ? Wat is de juiste prijszetting en welke betalingsvoorwaarden passen hierbij ? Waar gaan we adverteren, is dit het juist doelpubliek ?’
Stel je voor dat je elke dag de verkoopafdeling kan helpen om met minder moeite meer klanten te werven. Meer marge maken, minder klachten, groeiende klantenportefeuilles ! Samenwerken aan duidelijke contracten en goede afspreken. Succes boeken …
Stel je voor dat je regelmatig met je collega’s van de juridische afdeling mag brainstormen over algemene voorwaarden en contracten. Het wordt helemaal te gek wanneer zij naar jou toe komen voor input over een klacht van een klant of bij een klant die moeilijk betaalt.
Stel je voor dat je dagelijks contact hebt met partners buiten je bedrijf. Banken, softwareleveranciers, incassokantoren, deurwaarders, printshops, kredietverzekeraars, noem maar op. Elke dag ! En als kers op de taart : klanten !
Stel je voor dat jouw werk direct bijdraagt aan het eindresultaat van de organisatie, “bottom line” . Makkelijk meetbaar, kristalhelder, onmiskenbaar. En ook dit doe je niet alleen. Neen, daarvoor werk je weer samen met je collega’s van de financiële afdeling.
Stel je voor dat je mag nadenken over functionaliteit van IT-toepassingen, dat jij bepaalde processen kan bepalen en aansturen. Klanten zullen direct ervaren wat jij met je collega’s uit IT en proces experten hebt uitgewerkt. Halleluja !
En als afsluiter : je mag zelf ook nog een hele groep mensen aansturen die facturen maken, kredietcontroles uitvoeren, betalingen boeken, klanten opvolgen, afschrijven (dit liefst zo weinig mogelijk). Jezus, je zal die mensen nog moeten motiveren ook.
Stel je voor … al die zaken in één job.
Ik heb goed nieuws : de job bestaat ! De moderne Credit Manager.