Credit Expo België

Credit Expo 2016: wat vonden we ervan?

Steven kennis, nieuws 1 Comment

Zo, de Credit Expo 2016 zit er weer op. Wat onthouden we van de uitgave van 2016?

Laten we met iets leuk beginnen.

In één dag kan je iedereen die van ver of dichtbij een bijdrage levert aan creditmanagement (versie 2.0 wel te verstaan) ontmoeten. Als netwerkevent is de Credit Expo ‘the place to be’. Ik weet niet hoeveel bezoekers er dit jaar langs zijn geweest, maar het leken mij er minstens zoveel als vorig jaar. Ik heb er een uur over gedaan om de eerste 30 meter te overbruggen, telkens liep ik wel weer een bekende tegen het lijf. Dat moet niet erger worden, want dan moeten ze er een event van twee dagen van maken. Veel mensen blijven weg omdat het soms een te commercieel gebeuren is, maar ik heb net zoveel mensen uit het bedrijfsleven gezien als mensen die diensten of producten aanbieden. Bovendien leer je het meeste buiten de muren van je kantoor. Wedden?

Een nieuwe locatie

De locatie vond ik ook beter dan vorig jaar. Wat centraler gelegen (sorry voor al mijn vrienden uit het Gentse), betere parkeergelegenheid, de catering was beter en de centrale hal leek me op de een of de andere manier ruimer. Enig minpunt waren de zaaltjes waar de sessies plaatsvonden. Bloedheet was het daar, zeker in de zaaltjes langs de centrale hal. Totally kills the vibe. Als het niet aangenaam is in de ruimte, verliezen mensen al gauw hun concentratie en dat is zonde voor de spreker. Als het volgend jaar opnieuw in de Brabanthal doorgaat, heb ik één tip voor alle bezoekers: T-shirt, korte broek of rok en een mobiele ventilator. Mij hebben ze geen tweede keer!

Nieuw bloed

Dit jaar ook bij de exposanten ook wat nieuwe gezichten, althans ze zijn me dit jaar voor de eerste keer opgevallen. Spijtig genoeg niet overal kennis kunnen maken, maar zo heb ik er nog wat over voor volgend jaar. Een leuke vind ik S4Financials, insiders weten wel waarom ik die even extra in de verf zet. Moet niet gekker worden, straks start iemand nog S5Collection of zo. Maar voor het merendeel toch wel dezelfde exposanten als vorig jaar. Dat lijken mij de vaste waarden voor de komende jaren.

Wat viel er tegen?

Waar ik dit jaar opnieuw op mijn honger bleef zitten, zijn de seminaries. Ik hoop telkens dat de onderwerpen uit de titel inhoudelijk diepgang maken, maar geen van de drie sessies die ik heb gevolgd kon mij overtuigen. Ik keek uit naar wat Graydon ging vertellen over beslismodellen. Welke data kan je gebruiken, hoe werkt de achterliggende technologie, hoe leer je via testen wat goed of slecht werkt? Buiten wat algemeenheden over big data en hoe retailers dit qua marketing gebruiken, heb ik niks opgepikt. Zonde.

Idem bij Intrum, maar als ervaringsdeskundige in debt sales kan ik hen dat niet kwalijk nemen. De ‘Six Servants’ van Kipling zijn me wel bijgebleven, leuke insteek was dat wel om het seminarie aan op te hangen. En bezoekers die niet zoveel van debt sales weten, die hebben in ieder geval wel een basis meegekregen.

Ook de sessie van Quantforce was niet wat ik had gehoopt. ‘Predictive analytics’ is een ‘hot topic’ in creditmanagement, maar de sessie verliep nogal chaotisch en het duurde even voor de software gedemonstreerd werd. Ik ga me wel nog eens verdiepen in de software, al was ik even verbaasd over de Windows95-achtige look and feel van de tool, zeker in tijden van html5 en responsive design. Leek wel ‘back to the future’, maar dat hoeft geen afbreuk te doen aan de inhoud.

Conclusie

Ik blijf hopen op betere inhoud tijdens de seminaries en volgend jaar ben ik weer van de partij. Maar ik sluit af met een tip: de mosterd komt uit Nederland, dus als je voor wil lopen op je collega’s in België, dan ga je ook op 3 november naar de Credit Expo in Nieuwegein. Staat alvast met stip in mijn agenda!

DEEL HET ARTIKEL ALS JE HET LEUK VINDT

Comments 1

  1. Het event is zeker een aanrader. Een top moment om in 1 dag vele stakeholders uit het credit management wereldje te ontmoeten. 2de editie dit jaar en weer een stap vooruit. Blijven groeien is de boodschap en dan vooral qua inhoud van de workshops. ‘Be open & share’ daarmee kan je als spreker/bedrijf zeker het verschil maken.
    Ik kijk al uit naar de volgende editie

Geef een reactie